Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

IQ tykve

Mohl bych najít nějakou pěknou definici, ze které by bylo jasné o co se jedná, ale neudělám to. Nemá smysl zálohovat internet tím způsobem, že se věci známé či snadno dohledatelné budou vyskytovat v téměř či vůbec nezměněné podobě na mnoha místech, z toho totiž plyne jediné. Ten, kdo se bude skutečně pídit záhy narazí na oční kopie, a vyvodí z toho, že toho moc najít nejde. Navíc hraniční meze zde nejsou, a tak jako u všech kvocientů, podléhá i tento matematickým zákonitostem a statistickým legráckám. A pak, gaussova křivka je neoblomná.

17.8.2013 Hadice, nejlepší přítelTerezka Forejtková

Můj malý autista bude mít v prosinci šest let. Ale klame tělem. Poznáte to nejsnáze u běžných činností, které už ani nevnímáte, protože je děláte více mimoděk, a to svádí k tomu, dívat se na ně jako na něco, co dovede každý. Například když se chtěl dnes ráno napít, ulovil si lahev s minerálkou a jal se hledat někoho, kdo bude pokračovat. Vynechám to, že už ten sám fakt, že si našel lahev a věděl, jaký je její obsah, je více než dobré znamení, a budu se věnovat tomu, co obvykle následuje. Totiž hledání ruky, která lahev otevře.

Můj malý autista má také dvě ruce. Když má ale žízeň, nějak ho vůbec nenapadne, že tomu tak je. Umí otočit víčkem, to proto, že se tomu pravidelně učí při různých jiných příležitostech, ale aby dovedl poskládat dovednosti do řetězu, na jejichž konci je lahodný mok za jeho patrem, k tomu potřebuje asistenci. Viděl jsem, že hledá někoho, kdo bude vědět, jak pokračovat. Tak jsem mu pomohl. Řekl jsem mu, aby lahev otevřel. On ji otevřel. Řekl jsem mu, aby si nalil do kelímku. A tak začal nalévat. Sledoval ale proud vody a soustředil se na to, a tím pádem lahev pustil. Jakmile je toho moc, co by měl zvládnout, přestávají mu ruce fungovat, jakoby vůbec zapomněl, že je má. No, nakonec jsme to společně zvládli a napil se. Ale připomíná to víc ovládání robota, než komunikaci s dítětem.

Že se poslední dobou lépe soustředí, přikládám tomu, že začal opět užívat Risperdal, a to primárně kvůli problémům s usínáním, které se opět navrátily. Dostává ho dvakrát denně, ráno méně a večer více. Teď chodí včas spát a vstává v rozumnou dobu. U stolu sedí a neodchází, má daleko méně stresujících nepříjemných záchvatů paniky. Ty se sice vyskytují i nadále, ale rozhodně ne v takové míře jako předtím. Například při oslavě spolužáčkových narozenin měl potíže. Už od brány zahrady, kam jsme přišli, se pohyboval se zjevnou nejistotou a pln obav. Vypadalo to, jakoby viděl něco, co my nevidíme, a co ho ohrožuje a bojí se toho. Protože nemluví, nevíme, co to bylo. Ale nejspíš to byla ohnivá stěna plná žáru a nebezpečných jisker, protože jinak by se přeci dobře bavil.

Vy mu dáváte Risperdal, no to je hrozné. Jakobych to slyšel. Asi nemá smysl tady někomu vyprávět, že všechno má opravdu své důvody a nic se neděje svévolně. Je pravda těžké najít takového odborníka, který by velice dobře věděl co dělat, ale to neznamená, že takoví nejsou, a také často lze narazit na dobrou radu i od člověka, který je sice odborníkem na něco jiného, ale má výhodu odstupu a odlišného pohledu. Už před drahnou dobou jsme se bavili s maminkou dítěte, která byla nešťastná nikoli z toho, že její dítě má autismus, ale z toho, že jeho otec v té době zarputile odmítal byť si jen i poslechnout o tom, že by některé léky mohly nějakým způsobem pomoci.

Samozřejmě, už z podstaty toho postižení je vyloučeno, aby na něj existoval lék jako takový. Ale existují prostředky, kterými je možné udržet jeho nežádoucí projevy v takových mezích, které jsou výhodné nejen pro okolí, ale i pro samotného postiženého. Brání-li mu v tom, aby se něco naučil, přílišná nesoustředěnost, nebo přítomnost neovladatelných rukou na jeho těle, a přitom projevuje střípky soustředění a zájmu, pak to vidím jako účelné a vhodné. Vždycky si to uvědomím, když se přistihnu při tom, že komentuji s nadšením nějakou Vítkovu činnost, která se předtím neděla a nyní se občas vyskytne, a přitom je to věc u zdravých dětí běžná. To například když Kamila vařila a on přišel a nahlížel do hrnce, nebo když vyhledal oční kontakt a usmál se.

Má IQ tykve, nebo spíš tykvičky. Čárá jako roční děcko, a je nezbytné u toho s ním sedět, jinak odchází. Ale i to je skvělé a dává to tušit, že se to časem někam posune. Sice se musí člověk hodně povznést nad to, jakým dojmem působí, protože už má třicítku botu, ale víte-li, že je to roční dítě, přeci jen to jde. Těžko to vysvětlovat okolí, obzvláště na místech, kde se vyskytují jeho vrstevníci bez jakéhokoli postižení. Potom někdy váháte, jestli jste na správném místě (pískoviště). Ale kam jít s dítětem, které vypadá na pět, šest, a přitom je mu jeden? A máte se k němu chovat jako k dítěti, kterému je pět, šest, nebo jako k ročnímu děcku? Jde to těžko, obzvláště pokud jste už (matky) zapomněly, jaké to bylo. A tady to ještě neskončilo.

Autor: Petr Forejtek | pondělí 19.8.2013 10:00 | karma článku: 21,96 | přečteno: 1815x
  • Další články autora

Petr Forejtek

nemám volný čas

a proto ráno, když poctiví lid spí, poslouchám Jethro Tull. Vůbec nerozumím textu, nevím o čem se mluví. Baví mě šašek

17.12.2023 v 5:22 | Karma: 9,19 | Přečteno: 277x | Diskuse| Osobní

Petr Forejtek

jmenuju se Petr, je mi 49, jsem ajťák a ve volným čase chytám pokémony

Velkorysost blahé paměti mě osvobodila od potřeby pamatovat si to přesně, ale je to asi tak dva roky...

19.10.2023 v 9:51 | Karma: 12,82 | Přečteno: 325x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Nevím

Když se mě veterinář zeptal, jak se to stalo, zarazilo mě to. Můj pes měl v oku zaraženou třísku. Malou třísku. Přímo uprostřed oka. Jak se to stalo?

10.10.2023 v 13:07 | Karma: 14,14 | Přečteno: 412x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

kočka, the Crab

Řekněte, že chcete vidět kočku... napověděl jsem na odchodu směrem k hloučku studentů. Terka po mně sekla pohledem, co zase dělám ostudu, ale mně to nedá, baví mě to.

3.7.2023 v 8:02 | Karma: 9,97 | Přečteno: 304x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Jak klapka klapla

Dovolil jsem si tento malý trochu zlomyslný jazykolam přiřadit ke vzpomínce, která by mi jinak zapadla, leč sama zlomyslná není ani trochu.

12.6.2023 v 8:04 | Karma: 8,98 | Přečteno: 180x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

TOP 09 padají preference, Langšádlová si vytáhla Černého Petra, říká politolog

25. dubna 2024  12:16

Ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě. Rozhodla se podat demisi....

Vrah tělo ubodaného muže hodil do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno 

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:50

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

  • Počet článků 219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1414x
Kdysi mě dost zajímala politika, ale teď už to je pro mě okrajové téma. Zůstal mi zájem o techniku, mechaniku a historii. Mám rád přírodní vědy, ale i přírodu samu v její nejčistší podobě. O sportu si myslím, že je to ta aktivita, která člověka udržuje v pohybu a hezké formě, nikoli na židli. Znovu pro sebe objevuji hudbu, kterou jsem rád poslouchal před lety, a ve které slyším srdce. Mám rád barvy a různost.