Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autistické automatismy

"Nojo, on má svůj svět", slýchám často říkat lidi o Vítkovi, když ho vidí poprvé. Vítek má autismus, a proto si lidé myslí, že tím pádem nežije v našem světě, ale nejspíš někde na jiné planetě, nebo v jiné galaxii. Začal jsem být na tuto větu až alergický, přestože si uvědomuji, že jiná cesta než přes příměry a zjednodušení nevede, a že na tom vlastně není nic špatného. Snažím se teď brát to tak, že je to vlastně dobře, protože ten člověk už udělal krok od "nevím, co to je" k "je to něco, čemu úplně nerozumím", a já pak můžu začít vysvětlovat, že ten "jeho jiný svět", je zcela totožný s tím naším.

3.10.2013 U řeky Moravy. Nelevituje, jen... poskakuje.Petr Forejtek

Přestože jsem neměl v poslední době vůbec dobrou náladu, a mojí myslí se začala pomalu ploužit beznaděj, je vhodné říct, že v mnoha ohledech situace vůbec tak temná není. Když si odmyslím pár smrdutých zákoutí, a trochu bezděčně si přibarvím pohlednější části skutečnosti, mohl bych klidně říct, že si vlastně nemám na co stěžovat. Narozdíl od mnoha jiných autistů alespoň ten náš už nemá ty šílené záchvaty, nepanikaří, a docela spolupracuje. Chová se sice jako pejsek, ale když už tedy máme psa, pak můžeme být rádi, že relativně poslušného, který nekouše, a koná potřebu tam, kde má.

Nedávno se mě někdo zeptal, jestli Vítek nemluví proto, že nechce, nebo proto, že nemůže. Nejdřív mi ta otázka zněla až neuvěřitelně, a to hlavně proto, že tak trochu zasutě říká, chodit může přeci každý, kdo má nohy, nebo? Vítek má jazyk, tak může mluvit. Nemluví, protože se mu nechce, není jen pohodlný? Je autismus lenost? No, jazyk sice má, ale neví o tom. A neví o tom ani on, ani jeho tělo. Je to jako by ho neměl. A přimět ho vědět, že má, bude v úplně jiné kategorii náročnosti, když si uvědomíte, jak neuvěřitelně složité bylo už jen to, naučit ho obouvat si boty (a to vůbec nemluvím o tom, že se levá noha liší od pravé, což ještě jaksi nechápe).

Pobyt v "tom jeho světě" se projevuje různě. Poměrně často ujíždí svou pozorností nikam, zdánlivě nikam, nebo přesvědčivě nikam. Zároveň ale dělá něco zcela běžného, například skládá dětskou vkládačku, tedy její elektronickou verzi na iPadu. Přitom ale loví pohledy se zornicemi někde na pomezí očních víček nápovědu snad z vesmíru, nebo z vesmírné lodi, která se všemožně nesmyslně pohybuje kolem jeho hlavy. Tu je tady, tu zas tamhle. Stejně tak je tu zas tady, tu zas tam něco, na co se dívá, nebo se na to dokonce směje.

Jindy projevuje jakýsi přetlak energie neustálám koordinovaným poskakováním, jakoby přes švihadlo, a přitom dělá našpulenými ústy "lůlůlů". Vyskakuje docela vysoko, a kdyby tím neplýtval energií, nemuselo by to vadit. Bohužel je tohle zrovna automatismus poměrně nepraktický. Před pár dny jsem měl auto v servisu, takže jsme do školky šli pěšky. "Jasně, poskakuj si,", říkal jsem si, "vyčerpává to tebe, ne mě, uvidíme, jak dlouho ti to vydrží". No, až do školky mu to nevydrželo, a posledních 200 metrů bylo docela utrpení, protože už vážně nemohl. Nemá to pod kontrolou. Tenhle projev jeho chování hodnotím jako nežádoucí.

Občas projeví naprosto nadpřirozenou inteligenci. Včera, když jsme se vrátili ze školky, vystoupil z auta a šel k domu. Nic zvláštního. Zdržel jsem se u auta, pomáhal jsem Terezce s věcmi. Nojo, ale Vítek na nic nečekal, šel ke zvonku a zazvonil (!). Kamila otevřela okno, "kdo zvoní?". Říkám, "to zvonil Vítek", a valil jsem oči, a ona taky. V něčem je pod úrovní jednoho roku, v něčem na úrovni dvouletého dítěte. Fyzicky je na tom ale dobře, a je to venkovní tvor. Kdyby se všechny věci, které se pomalu nějak daří zlepšovat, dařilo rozvíjet dál, byť i hlemýždím tempem, bylo by skvělé. Kdyby se k nim nepřidávaly žádné další nežádoucí automatismy, nakonec by nikomu ani nemuselo vadit, že právě tenhle člověk nemluví.

Autor: Petr Forejtek | čtvrtek 17.10.2013 10:00 | karma článku: 31,94 | přečteno: 3733x
  • Další články autora

Petr Forejtek

nemám volný čas

a proto ráno, když poctiví lid spí, poslouchám Jethro Tull. Vůbec nerozumím textu, nevím o čem se mluví. Baví mě šašek

17.12.2023 v 5:22 | Karma: 9,19 | Přečteno: 277x | Diskuse| Osobní

Petr Forejtek

jmenuju se Petr, je mi 49, jsem ajťák a ve volným čase chytám pokémony

Velkorysost blahé paměti mě osvobodila od potřeby pamatovat si to přesně, ale je to asi tak dva roky...

19.10.2023 v 9:51 | Karma: 12,82 | Přečteno: 325x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Nevím

Když se mě veterinář zeptal, jak se to stalo, zarazilo mě to. Můj pes měl v oku zaraženou třísku. Malou třísku. Přímo uprostřed oka. Jak se to stalo?

10.10.2023 v 13:07 | Karma: 14,14 | Přečteno: 412x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

kočka, the Crab

Řekněte, že chcete vidět kočku... napověděl jsem na odchodu směrem k hloučku studentů. Terka po mně sekla pohledem, co zase dělám ostudu, ale mně to nedá, baví mě to.

3.7.2023 v 8:02 | Karma: 9,97 | Přečteno: 304x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Jak klapka klapla

Dovolil jsem si tento malý trochu zlomyslný jazykolam přiřadit ke vzpomínce, která by mi jinak zapadla, leč sama zlomyslná není ani trochu.

12.6.2023 v 8:04 | Karma: 8,98 | Přečteno: 180x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:10

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  13:10

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  13:05

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1414x
Kdysi mě dost zajímala politika, ale teď už to je pro mě okrajové téma. Zůstal mi zájem o techniku, mechaniku a historii. Mám rád přírodní vědy, ale i přírodu samu v její nejčistší podobě. O sportu si myslím, že je to ta aktivita, která člověka udržuje v pohybu a hezké formě, nikoli na židli. Znovu pro sebe objevuji hudbu, kterou jsem rád poslouchal před lety, a ve které slyším srdce. Mám rád barvy a různost.