Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K čemu jsou dětem rodiče

Rodiče. Jsou starší a zkušenější a měli déle času k tomu, aby poznali svou povahu a našli způsob, jak s ní žít. A pokud dokázali být shovívaví, a objevili nepříjemné stránky svých povah, nepokoušeli se s nimi bojovat odmítavým způsobem, když jejich obrazy našli u svých dětí. Vyžaduje hodně vnitřní síly, potlačit v sobě zlost z toho, že mi mou špatnou vlastnost ukazuje někdo jiný, a měl bych si být vědom toho, že se jí ani nikoho jiného nezbavím násilím.

Děti. Jsou malé a nezkušené a se svou povahou se teprve seznamují. Na cestu poznání hodí se průvodce. Vždycky je milejší průvodce, který si nehraje na šéfa, ale naopak takový, který nespěchá, zná cestu a ví, kde jsou studánky, kde je to hezké, anebo naopak kudy projít rychle. Od průvodce se očekává, že bude mít mapu a hodinky, a v případě potřeby vyndá z velkého batohu velkou svačinu. Děti nejsou vojáci. Objevily se v novém neznámém světě a chtějí ho poznat.

Dítě nečeká od svého rodiče, že mu bude vyčítat zbrklost (protože je sám také takový), ale že ho naučí, jak s takovou vlastností přežít. Nelišíme se příliš od zvířat. Také chceme přežít. A pokud máme dobré vlastnosti, půjde nám to snadno. Pokud máme vlastnosti špatné, je dobré se to dozvědět takovým způsobem, který nás neotráví a zároveň nám nabídne východisko. A někdo tady už měl na to víc času, aby zjistil, jak na to.

Způsob, jakým se neustále zdůrazňuje ten generační rozdíl, je jeden velkým omyl z nepochopení. Živí ho nadbytek hrdosti a tu zase zasil nedostatek sebevědomí. Každý také zaplatil nějakou vysokou cenu za poznání, a rád by to dostal zpět. Potřeba cítit se líp se pak projevuje pohrdáním, ale v podstatě je to pohrdání sama sebou. Neboť není na světě špatných vlastností, které bychom také my sami neměli.

Rodiče mají děti proto, aby se od nich dozvěděli o sobě, jací jsou. A děti zase mají rodiče proto, aby se od nich dozvěděli, jak s vlastnostmi, které u nich rodiče našli, přežít. To je všechno.

Autor: Petr Forejtek | pondělí 19.5.2014 10:00 | karma článku: 17,97 | přečteno: 1439x
  • Další články autora

Petr Forejtek

nemám volný čas

a proto ráno, když poctiví lid spí, poslouchám Jethro Tull. Vůbec nerozumím textu, nevím o čem se mluví. Baví mě šašek

17.12.2023 v 5:22 | Karma: 9,19 | Přečteno: 275x | Diskuse| Osobní

Petr Forejtek

jmenuju se Petr, je mi 49, jsem ajťák a ve volným čase chytám pokémony

Velkorysost blahé paměti mě osvobodila od potřeby pamatovat si to přesně, ale je to asi tak dva roky...

19.10.2023 v 9:51 | Karma: 12,82 | Přečteno: 323x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Nevím

Když se mě veterinář zeptal, jak se to stalo, zarazilo mě to. Můj pes měl v oku zaraženou třísku. Malou třísku. Přímo uprostřed oka. Jak se to stalo?

10.10.2023 v 13:07 | Karma: 14,14 | Přečteno: 412x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

kočka, the Crab

Řekněte, že chcete vidět kočku... napověděl jsem na odchodu směrem k hloučku studentů. Terka po mně sekla pohledem, co zase dělám ostudu, ale mně to nedá, baví mě to.

3.7.2023 v 8:02 | Karma: 9,97 | Přečteno: 304x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Jak klapka klapla

Dovolil jsem si tento malý trochu zlomyslný jazykolam přiřadit ke vzpomínce, která by mi jinak zapadla, leč sama zlomyslná není ani trochu.

12.6.2023 v 8:04 | Karma: 8,98 | Přečteno: 180x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

  • Počet článků 219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1414x
Kdysi mě dost zajímala politika, ale teď už to je pro mě okrajové téma. Zůstal mi zájem o techniku, mechaniku a historii. Mám rád přírodní vědy, ale i přírodu samu v její nejčistší podobě. O sportu si myslím, že je to ta aktivita, která člověka udržuje v pohybu a hezké formě, nikoli na židli. Znovu pro sebe objevuji hudbu, kterou jsem rád poslouchal před lety, a ve které slyším srdce. Mám rád barvy a různost.