Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem pekl chleba

Nejdřív si, prosím, přečtěte tuto báseň Arthura Rimbauda, která se jmenuje Vyjevené děti: Houf dětí zvědavé se krčípod velkým oknem pod chatrčí,kde září sklep,a přes sklo, zahalené v páře,se dívá lačně na pekaře,jak mísí chléb.Dvě bílé ruce sebou hází,hned hnětnou pecen, hned jej sázíjak podle not.Pak pecen za pecnem se pečea pekařovi z čela teče;mastný pot.Houf dětí báziivě se chvějepod sklepním oknem, které hřejejak matčin klín,a při pohledu na kynutíjim stoupá v ústech samou chutína tisíc slin.Když vyndá pekař z pece houskya klade polámané kouskyna zvláštní plech,a když je na pukličky dává,tu zatočí se dětem hlavaa ztají dech.Ta umouněná jezulátkahltají v duši cukrlátkaa koláčkya oči se jim v spánku klíží,když tisknou k pekařové mřížisvé čumáčkya modlí se k té světlé díře,v níž otvírá se jejich víře ráj,plný krás,ráj s velkou pecí, která syčí -a z kalhot se jim dere mlíčípřes sníh a mráz.

---

A přestože se celý děj odehrává v zimě, nedbal jsem. Už dlouho jsem sám toužil po tom, stát se pekařem, sázet housky a hníst těsto, osvojit si to umění proměnit sypkou mouku v pevný chléb, tak vonící a chutný, jak jen je možné si představit. Veškeré moje pokusy, provést to bez poezie, minuly se účinkem. Také veškeré pokusy, nakoukat ono umění jinde, vyšlo jako plané. Bochníky mi padaly z pekárny podobné cihlám a nechutné, bezbarvé a tak moderně hranaté, až srdce neplesalo.

Jednoho dne, bez jakéhokoli plánu, hnán obavami o svůj život, dospěl jsem opět k pokušení zamávat vařečkou a smísit těsta. I rozpomněl jsem se na Rimbauda a oči dětí za sklem okénka, a vzdal se všeho studu. Neb za mým oknem byl urputný désť, který mě přikul k židli, a ve spíži prázdno, stejně jak v žaludku. To je ta pravá chvíle smísit těsta a vmísit kvásek, rozpálit troubu a moc nepřemýšlet nad tím, jak to dopadne. Protože děje-li se dílo srdcem, není možné pochybit.

A tak jsem v míse smísil díl hrubé a díl polohrubé pšeničné mouky s dílem žitné. V jednom a půl díle vody jsem rozpustil kostku kvasnic a přidal lžičku cukru a dvě lžičky soli. Přidal bych i kmín, toho ale nebylo. Rozpálil jsem troubu a když bylo těsto vypracované a odpočaté, upekl jsem za jednu hodinu při nějakých 210 stupních svůj chléb.

A dělám to tak od té doby už třetí týden a je to jen lepší a lepší. Chleba už nekupuju. Peču si ho sám. Díky, Jeane Arthure.

Autor: Petr Forejtek | pondělí 4.8.2014 10:00 | karma článku: 12,11 | přečteno: 630x
  • Další články autora

Petr Forejtek

nemám volný čas

a proto ráno, když poctiví lid spí, poslouchám Jethro Tull. Vůbec nerozumím textu, nevím o čem se mluví. Baví mě šašek

17.12.2023 v 5:22 | Karma: 9,19 | Přečteno: 277x | Diskuse| Osobní

Petr Forejtek

jmenuju se Petr, je mi 49, jsem ajťák a ve volným čase chytám pokémony

Velkorysost blahé paměti mě osvobodila od potřeby pamatovat si to přesně, ale je to asi tak dva roky...

19.10.2023 v 9:51 | Karma: 12,82 | Přečteno: 325x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Nevím

Když se mě veterinář zeptal, jak se to stalo, zarazilo mě to. Můj pes měl v oku zaraženou třísku. Malou třísku. Přímo uprostřed oka. Jak se to stalo?

10.10.2023 v 13:07 | Karma: 14,14 | Přečteno: 412x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

kočka, the Crab

Řekněte, že chcete vidět kočku... napověděl jsem na odchodu směrem k hloučku studentů. Terka po mně sekla pohledem, co zase dělám ostudu, ale mně to nedá, baví mě to.

3.7.2023 v 8:02 | Karma: 9,97 | Přečteno: 304x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Jak klapka klapla

Dovolil jsem si tento malý trochu zlomyslný jazykolam přiřadit ke vzpomínce, která by mi jinak zapadla, leč sama zlomyslná není ani trochu.

12.6.2023 v 8:04 | Karma: 8,98 | Přečteno: 180x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1414x
Kdysi mě dost zajímala politika, ale teď už to je pro mě okrajové téma. Zůstal mi zájem o techniku, mechaniku a historii. Mám rád přírodní vědy, ale i přírodu samu v její nejčistší podobě. O sportu si myslím, že je to ta aktivita, která člověka udržuje v pohybu a hezké formě, nikoli na židli. Znovu pro sebe objevuji hudbu, kterou jsem rád poslouchal před lety, a ve které slyším srdce. Mám rád barvy a různost.