Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zmatení jazyků

Vždycky jsem si myslel, že k tomu, aby se člověk domluvil, stačí se naučit jazyk. Mýlil jsem se. Skutečnost je taková, že jazyků je právě tolik, kolik je lidí; a není na světě takového, který by se je naučil všechny. Je pochopitelně možné, a pro život zcela nezbytné, sdílet s mnoha z nich velkou skupinu stejných slov, která lze potom s úspěchem použít ke komunikaci, nicméně záruku na to, že vám druhý člověk bude rozumět, když budete srozumitelně mluvit, nedostanete nikdy.

Jde asi i o to, jakým způsobem jsme se vlastnímu jazyku naučili. Jelikož jsme neměli žádný, a slýchali jsme kolem sebe pouze zvuky bez významu, osvojili jsme si tento systém také. A postupně k různotvarým pazvukům přiřazovali představy toho, co opisují. Viděl jsem nedávno srandovní video dvou malých děcek v plenkách, která spolu, opřena o kuchyňskou linku, čile diskutovala. Se vším všudy. S rozmáchlými gesty, smíchem, dramatickými pauzami a výkřiky. Netuším obsah pohovoru, který spolu vedli, ale jim byl zcela smysluplným.

Jazyk děje se nápodobou. A protože se nevyskytujeme ve stejných prostředích, utváříme si pouze vlastní a osobitou představu o smyslu slov, která zachycujeme; a v okamžiku, kdy se nám zdá, že už ho známe, začneme je používat. Často tak lidé činí bez toho, aby se podívali do slovníku, čímž se dějí nepředstavitelné situace. Došlo mi to ve chvíli, kdy jsem dětem četl knihu o Neználkovi. Je krásně napsaná a její jazyk je opravdu květnatý. Kniha je plná zvláštních slov, která moje děti nikdy neslyšely. A tak, když se mě ptaly, co znamená to či ono slovo, uvědomil jsem si, že je sice používám s naprostou samozřejmostí, a ony s naprostou samozřejmostí naslouchají, jejich smysl ale pouze odhadují.

Zmatení jazyka nemůže být větší když si uvědomíme, jakým způsobem jsme si ho osvojili. Neznali jsme žádná slova, a za pár let už je skládáme do vět, bez toho, aby nám jejich smysl byl nějak jednoznačně dán, a smyslu dalších, nových, se snažíme porozumět s použitím těch, která už ovládáme (lepší by bylo říci, máme ten pocit, že ovládáme). Necháváme se potom snadno a rádi zmást tím, že druhý člověk, který mluví týmž jazykem, musí nám nutně rozumět. A tak se pouštíme do dobrodružství, že se snažíme předat nějakou myšlenku. Jenže ouha. Jazyk je jazyk. Je to jen sval, na kterém nám každému hnízdí receptory jiných chutí.

Myslel jsem si, že mi můj jazyk stačí. Lidé nejsou počítače, kterým je potřeba předhazovat pokyny v syntakticky správné podobě, aby se nezadřely. Příznačné je, a je to pravidlem, že lidé, kteří umějí programovat počítače, obvykle neříkají, který umí jazyk. Je to totiž jedno. Když rozumíte principu, použijete ten jazyk, který je právě k dispozici. Domluvit se s počítačem je proto snadné. Zjistíte, jakým mluví jazykem, a ten potom použijete. S člověkem, který se tváří, že mluví stejným jazykem jako vy, to ale taková legrace nebude. Počítače jsou stejné. Lidé jsou různí.

Autor: Petr Forejtek | čtvrtek 19.6.2014 10:00 | karma článku: 11,46 | přečteno: 614x
  • Další články autora

Petr Forejtek

nemám volný čas

a proto ráno, když poctiví lid spí, poslouchám Jethro Tull. Vůbec nerozumím textu, nevím o čem se mluví. Baví mě šašek

17.12.2023 v 5:22 | Karma: 9,19 | Přečteno: 277x | Diskuse| Osobní

Petr Forejtek

jmenuju se Petr, je mi 49, jsem ajťák a ve volným čase chytám pokémony

Velkorysost blahé paměti mě osvobodila od potřeby pamatovat si to přesně, ale je to asi tak dva roky...

19.10.2023 v 9:51 | Karma: 12,82 | Přečteno: 325x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Nevím

Když se mě veterinář zeptal, jak se to stalo, zarazilo mě to. Můj pes měl v oku zaraženou třísku. Malou třísku. Přímo uprostřed oka. Jak se to stalo?

10.10.2023 v 13:07 | Karma: 14,14 | Přečteno: 412x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

kočka, the Crab

Řekněte, že chcete vidět kočku... napověděl jsem na odchodu směrem k hloučku studentů. Terka po mně sekla pohledem, co zase dělám ostudu, ale mně to nedá, baví mě to.

3.7.2023 v 8:02 | Karma: 9,97 | Přečteno: 304x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Jak klapka klapla

Dovolil jsem si tento malý trochu zlomyslný jazykolam přiřadit ke vzpomínce, která by mi jinak zapadla, leč sama zlomyslná není ani trochu.

12.6.2023 v 8:04 | Karma: 8,98 | Přečteno: 180x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  14:05

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

  • Počet článků 219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1414x
Kdysi mě dost zajímala politika, ale teď už to je pro mě okrajové téma. Zůstal mi zájem o techniku, mechaniku a historii. Mám rád přírodní vědy, ale i přírodu samu v její nejčistší podobě. O sportu si myslím, že je to ta aktivita, která člověka udržuje v pohybu a hezké formě, nikoli na židli. Znovu pro sebe objevuji hudbu, kterou jsem rád poslouchal před lety, a ve které slyším srdce. Mám rád barvy a různost.