Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dobrý příběh s blbým koncem

Těžko říct, kde přesně tento příběh začíná. Jisté je, že na počátku stály tyhle dvě události. Jednoho dne na začátku tohoto roku, za mnou přišel můj kamarád Vojta s tím, že jeho zaměstnavatel, Veolia Voda, každý rok podněcuje svoje zaměstnance k dobrovolnické a altruistické práci tím, že je žádá, aby se účastnili projektů, na něž pak sama přispívá penězi. A zeptal se mě, jestli bychom nevymysleli něco, co by nám jako rodině s těžce autistickým dítětem nějak pomohlo.

Jiného dne se stalo, že se mě moje psycholožka, která mě úspěšně už dva roky zachraňuje před blázincem, zeptala, jestli jsem slyšel o hugbiku. A protože jsem o hugbiku neslyšel, zjistil jsem si rychle, o co jde. Je to kolo, které vyrábí Italové, na kterém jezdí dospělý terapeut společně s autistickým dítětem, přičemž je to tandem, což znamená, že veškeré úkony terapeuta ovládajícího bicykl, je nucen v reálném čase kopírovat i autista, čímž se vlastně jízdě učí jediným možným způsobem, který na autistické pacienty zabírá. Tandem je to ovšem speciální, neboť kromě spřažení šlapek má souosá i řídítka.

Mně jednoho rána docvaklo, že bychom mohli tyhle dvě věci spojit dohromady. Totiž projekt Veolie a hugbike. A hned jsem s tím za Vojtou běžel. Mezitím jsem zjistil, že dovézt italské kolo by bylo nejen nákladné, ale i poměrně složité, a navíc bychom to museli udělat přes třetí stranu, čímž bychom přišli o následný rozhodně potřebný servis. A tak jsme začali hledat další možnosti. Ty už jsme ale konzultovali s českým výrobcem Tandemservis, který nám poskytl mnoho učitečných rad a informací. Honza Galla prohlásil, že vzhledem k letitým zkušenostem, které firma má, dokáže podobné kolo pro stejný účel vyrobit, dodat a následně servisovat.

Mezitím se stal ten zázrak, že Veolia vyhodnotila náš projekt jako zajímavý a rozhodla se na něj poskytnout prostředky. Bohužel, podobných projektů je mnoho a peněz málo, a tak nás Veolia poctila maličko danajským darem, neboť nám dala z celkové částky 60.070,- kč "pouze" 37.000,- kč. Stačilo to ovšem k tomu, aby se kolo začalo vyrábět, a kolečka vymyšleného soukolí otáčet. Nakonec po několika měsících se roztočilo i soukolí skutečné, neboť kolo bylo na světě, a já jsem si pro něj mohl slavnostně do Uherského Brodu dojet.

I složil jsem z vlastních prostředků zbylých 23.070,- kč na účet výrobce a začal na kole s Vítkem jezdit. Musím uznat, že to kolo je opravdu báječné. Nejen, že se na něm dá skutečně jezdit, čemuž jsem zpočátku moc nevěřil, ale člověk si to dovede i užít a ještě dělá něco užitečného. Pravda, zvyknout si na to přední kolo řízené daleko před vámi chvíli trvá, ale potom už to šlape, jakmile se pro to v mozku vytvoří synapse.

Cílem projektu bylo, aby tohle speciální kolo nesloužilo pouze jedinému dítěti, a proto jsem se obrátil na Educo, zda by nemělo zájem být tím, kdo bude nakonec kolo vlastnit a půjčovat potřebným. Educo, středisko rané péče Zlín, sehnalo zbývající část peněz z nadace Kuře a tak by se mohlo zdát, že brzy budu psát celého příběhu šťastný epilog. Nicméně tento příběh je, jak už jsem řekl, dobrý s blbým koncem.

Těžce autistické dítě nikdy nevyléčíte. Vždycky bude závislé na pomoci druhé osoby. Nikdy se samostatně nenají, nepoužije toaletní papír a neotevře ústa k pozdravu. Ale to neznamená, že by ho občas nemohl někdo povozit na kole.

Děkuju Vojtovi, Heleně, Veolii, Honzovi z Tandemservisu, Janě z Educa a Kuřeti a jistě i dalším, které nejmenuju.

Blog je zveřejněn se souhlasem redakce.

Autor: Petr Forejtek | úterý 11.11.2014 10:00 | karma článku: 24,35 | přečteno: 2086x
  • Další články autora

Petr Forejtek

nemám volný čas

a proto ráno, když poctiví lid spí, poslouchám Jethro Tull. Vůbec nerozumím textu, nevím o čem se mluví. Baví mě šašek

17.12.2023 v 5:22 | Karma: 9,19 | Přečteno: 277x | Diskuse| Osobní

Petr Forejtek

jmenuju se Petr, je mi 49, jsem ajťák a ve volným čase chytám pokémony

Velkorysost blahé paměti mě osvobodila od potřeby pamatovat si to přesně, ale je to asi tak dva roky...

19.10.2023 v 9:51 | Karma: 12,83 | Přečteno: 327x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Nevím

Když se mě veterinář zeptal, jak se to stalo, zarazilo mě to. Můj pes měl v oku zaraženou třísku. Malou třísku. Přímo uprostřed oka. Jak se to stalo?

10.10.2023 v 13:07 | Karma: 14,14 | Přečteno: 412x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

kočka, the Crab

Řekněte, že chcete vidět kočku... napověděl jsem na odchodu směrem k hloučku studentů. Terka po mně sekla pohledem, co zase dělám ostudu, ale mně to nedá, baví mě to.

3.7.2023 v 8:02 | Karma: 9,97 | Přečteno: 304x | Diskuse| Ostatní

Petr Forejtek

Jak klapka klapla

Dovolil jsem si tento malý trochu zlomyslný jazykolam přiřadit ke vzpomínce, která by mi jinak zapadla, leč sama zlomyslná není ani trochu.

12.6.2023 v 8:04 | Karma: 8,98 | Přečteno: 180x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslance SPD jsem zbil já, přiznal se 17letý mladík. Došlo k dalšímu ničení

5. května 2024  11:22,  aktualizováno  20:49

Drážďany v sobotu zaznamenaly další předvolební útok. Tentokrát šlo o stánek protiimigrační...

Strach z migrace i rebelie proti levici. Mladí Němci se přiklánějí k AfD

5. května 2024  20:15

Čekali byste, že mladí Němci volí hlavně Zelené nebo jiné levicové strany? Omyl Roste podíl těch,...

Méně teorie a faktů, více praktických znalostí. Blíží se reforma školních osnov

5. května 2024

Premium Ministerstvo školství chystá změnu toho, co a hlavně jak by se měli žáci na základních a středních...

Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

  • Počet článků 219
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1414x
Kdysi mě dost zajímala politika, ale teď už to je pro mě okrajové téma. Zůstal mi zájem o techniku, mechaniku a historii. Mám rád přírodní vědy, ale i přírodu samu v její nejčistší podobě. O sportu si myslím, že je to ta aktivita, která člověka udržuje v pohybu a hezké formě, nikoli na židli. Znovu pro sebe objevuji hudbu, kterou jsem rád poslouchal před lety, a ve které slyším srdce. Mám rád barvy a různost.